Trendy v gastronomii 2022

Jaké trendy lze očekávat v roce 2022 v oboru gastronomie? Pozornost bude upřena na několik důležitých oblastí. Jsou to především lidé a jejich sociální interakce, kreativita a nová řešení fungování podniků, preference vybraných surovin a nápojů, ale také snaha o autentičnost a zanechání stopy v digitálním prostoru.

Lidé a sociální interakce

Osobnost kuchaře. Jídlo se stává stále více osobní záležitostí pro toho, kdo ho připravuje. Kuchaři si více než jindy uvědomují svou autentičnost a přirozenost. Mnoho z nich se bude chtít ještě více propojovat se svou kulturou a historií, kterou spojí s technikami a inspirací ze svého života a profesní praxe. Budou se snažit své umění samostatně prezentovat, což podpoří jejich nezávislost. Tuto skutečnost začaly vnímat také gastronomické podniky, vzájemné propojení může být přínosné pro obě strany.

Privátní vaření. Mnoho lidí touží po soukromí, současně si chtějí dopřát zážitek spojený s kulinářským uměním. Privátní vaření v místě domova je jednou z možností, jak toho dosáhnout. Stejný princip funguje při firemních akcích. Pro kuchaře nebo gastronomický podnik je to další příležitost, jak předvést své umění.

Spolupráce kuchařů. Některým kuchařům chyběla v předchozím období možnost seberealizace a hostům sociální interakce. Řešením mohou být společné večeře šéfkuchařů, kteří vytvoří degustační menu kombinující jejich jedinečné styly. Večeře mohou poskytovat dokonalou příležitost k zábavě a sociálních interakcích a zároveň oslovit dvojnásobné publikum. Speciálně vytvářená menu pro tyto jsou příležitostí pro flexibilitu při zapojení různých ingrediencí.

Zdraví a psychická pohoda. Spokojenost zaměstnanců se stává důležitější víc než kdy jindy. Pro úspěšný podnik je nezbytný angažovaný tým zaměstnanců, kteří jsou fyzicky a mentálně silní. Dochází proto ke změnám v organizaci a novým iniciativám v kultuře vaření vedoucí k zajištění zdraví. Je možné, že některé restaurace budou fungovat jen pět až šest dní v týdnu nebo budou omezovat pracovní dobu, aby vytvořili větší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem svých zaměstnanců.

Zdraví a hygiena. Vzhledem k šíření COVID-19 je v tomto období nanejvýš důležitá hygiena. Snaha o dezinfekci se rozšířila na osobní hygienu personálu kuchyně a obsluhy. Bezpečností zásady jsou v souladu s očekáváním hostů, kteří se chtějí v restauraci cítit bezpečně.

Vzdělání. Vzdělávání personálu kuchyně i hostů může gastronomii pomoct odrazit se ze dna pandemie. Gastronomické podniky mohou v některých časech fungovat jako vzdělávací dílny, může jít o celý den věnovaný vzdělávání zaměstnanců. Prohlídky a pořádané lekce vaření zaujmou veřejnost, která se víc než kdy jindy zajímá o fungování svých oblíbených restaurací.

Kreativita a nová řešení

Nová řešení. Pandemie odstartovala kreativitu a mnoho gastronomických podniků se vrhlo do aktivit, které je do té doby nenapadli. Standardem se stal prodej z okénka, ti aktivnější nastartovali online prodej, vznikala různá propojení a spolupráce napříč různými obory. Tento trend se bude dále stupňovat.

Výroba vlastních produktů. V období pandemie mnoho podniků začala vyrábět vlastní potravinářské produkty, které následně prodávají. Pomůže to alespoň z části nahradit ztrátu prodeje při nuceném uzavření provozů. Může jít o různé paštiky, zavařeniny, kvašené výrobky, pečení chleba, ale i vlastní pivo a další nápoje. Tato aktivita není důležitá jen pro samotný prodej, ale může pomoct budovat povědomí o značce podniku.

Místní region. Gastronomické podniky mohou kreativně využít místní region a zajistit zážitky z destinace. Propojení pomůže přitáhnout jak místní zákazníky, tak návštěvníky z jiných částí země nebo zahraniční turisty. Může jít o větší zapojení regionálních potravin, propojení s kulturou, nebo s pořádanými akcemi v okolí.

Zážitky. Základem úspěšného podniku je skvělé jídlo a dobrý zákaznický servis. Stále více lidí ale očekává něco víc, vyhledávají jedinečné kulinární zážitky. Dá se odhadovat, že tito lidé jsou ochotni utratit daleko víc peněz za zážitkovou gastronomii.

Komunita. Gastronomické podniky se otevírají novým možnostem, mohou se stát komunitním centrem pro pořádání kulturních a společenských akcí. S prací z domova se začíná objevovat další trend – restaurace zpřístupňují své jídelny lidem, kteří jsou z toho způsobu práce unaveni, kuchyňské stoly se stávají dalším místem „domácí kanceláře“. 

Jídlo a nápoje

Zdravé stravování. Stále více lidí řeší své zdraví a tento trend v tomto roce poroste. Lidé si uvědomují, že zdravé potraviny jsou důležité pro jejich fyzickou, ale i psychickou pohodu. Proto upřednostňují konzumaci zdravého jídla a jsou také rádi za informace o podávaných pokrmech.

Více zeleniny a luštěnin, méně masa. Trend vegetariánské a veganské kuchyně poroste i v tomto roce. Tento způsob stravování je ekologický, etický a dbá na ochranu životního prostředí, v neposlední řadě se také snaží o snížení uhlíkové stopy. Do popředí se dostává také pokrmy z hub a pojem „flexitariánství“, při kterém je konzumace masa v jídelníčku velmi omezena.

Méně alkoholu. Lidé se více soustředí na to, co je prospěšné pro jejich zdraví i při konzumaci nápojů. Vnímají škodlivost alkoholu, snaží se ho ze svého života zcela vyřadit nebo alespoň omezit jeho konzumaci. Na to reagují různé značky přinášející na trh nové nealkoholové nápoje a s nimi jsou spojené nové recepty koktejlů. Hranice s chutí a myšlenek souznící s potřebami hostů se snaží svou kreativitou posouvat také barmani.

Fermentace a zavařování. Fermentované potraviny a nápoje, jako je například kefír, kysané zelí nebo kombucha, obsahují velké množství probiotik – látek prospěšných pro naše střeva. Tyto potraviny posilují imunitu a jsou vhodné pří redukci váhy. Jejich trend poroste i v roce 2022.

Lokální potraviny. Uvědomělé podniky se snaží dlouhodobě využívat co nejvíce místních zdrojů, což snižuje uhlíkovou stopu a přispívá k záchraně planety. Mnoho gastronomických podniků, které do té doby lokálnost řešili jen okrajově, pomalu mění názor, i když často z jiných důvodů. Důsledkem pandemie se totiž narušil běžný dodavatelský řetězec a odhalil jeho slabiny.

Digitální svět

Zanechat digitální stopu. Nutnost zanechat digitální stopu si gastronomické podniky naplno uvědomily právě v období pandemie. Aplikace, interaktivní webové stránky, cílený e-mailing pomáhají posunout značku nebo produkt dopředu, sociální sítě jako je Facebook a Instagram jsou skvělé a jednoduché způsoby, jak oslovit svou cílovou skupinu. V roce 2021 měl největší návštěvnost Tik Tok a dá se předpokládat, že tento trend nadále poroste. Už dávno ale neplatí, že tuto sociální navštěvují jen teenegeři.  A velký potenciál může mít pro gastronomii také LinkedIn.

Autenticita a užitečný obsah. Ve velké konkurenci, kdy existuje mnoho skvělých gastronomických podniků a šikovných profesionálů, už nebude stačit jen „být na sítích“. Přiblížit atraktivitu místa a nabízený kulinářský zážitek v online světě dokáže lépe zprostředkovat zajímavý obsah. Promyšlená strategie a autenticita pomůže odlišit se od ostatních, posílit značku a vzbudit zájem o offline zážitek.

Další inspirace

Barvy. V gastronomii lze kreativně uplatnit také aktuální barevné trendy. Může jít o různě barevné jídlo na talíři, volbu odstínů při stolování nebo sladění celého designu v interiéru. Jaké jsou nové trendy v této oblasti? Americký institut Pantone pro rok 2022 vytvořil zcela novou barvu – modrofialový odstín PANTONE 17-3938 Very Peri, ve kterém se má snoubit vážnost i hravost. Výrobce barev spadající do rodiny značek PPG si svou barvu roku zvolil šedozelenou barvu, Benjamin Moore pro rok 2022 připravil barvu s odstínem šalvějové zeleně. 

Mezinárodní rok. Organizace spojených národů (OSN) pro letošní rok vyhlásila hlavními tématy sklo, drobné rybaření a akvakulturu, základní vědy pro udržitelný rozvoj a udržitelný rozvoj horských oblastí. Dá se předpokládat, že se tato skutečnost promítne také v oboru gastronomie. Nápoje vyniknou podávané obzvlášť ve sklenicích, talíře a misky z čirého či tónovaného skla mohou být součástí kreativní hry, ve které se snoubí smysly s atmosférou místa. Ke kreativnímu zapojení vybízí i další témata.

Výběr těchto trendů je jenom část možností, kterým směrem by se gastronomie mohla v roce 2022 ubírat, a také inspirací k vlastním nápadům a novým projektům. 

Tipy: 

– Projekt o aktivitách v různých destinacích Kudy z nudy.
– Inspirace propojení s komunitou mohou být Coworkingy.
– Karty značení pro hygienu a kontrolní seznamy ke stažení zdarma.
– Více informací o Pantone barvách a nový odstín Veri Peri.
– Zprávu o trendech roku 2022 vydal Instagram.
– Inspirace o nových trendech na TikToku.
– Predikce na rok 2022 podle Pinterestu.
– Mezinárodní roky podle OSN.

Zdroj textu: Food & Wine, Fine Dining Lovers, vlastní pozorování. Fotografie: Unsplash